APA ITU JAUNDIS?

Jaundis ataupun demam kuning merujuk kepada pemendapan bilirubin pada kulit atau tisu badan.
Ianya akan jelas dikesan pada mata kasar apabila nilai bilirubin lebih daripada 85 umol/L. 
Ianya selalau terjadi pada kebanyakkan bayi, dianggarkan lebih dari 75 % bayi yang matang akan mendapat jaundis/demam kuning. Jaundis adalah biasa bagi bayi Asia dan berbagai mengikut bangsa.

APAKAH ANTARA RISIKO BAYI KAMI MENDAPAT JAUNDIS?

Antara risiko risiko bayi anda mudah mendapat jaundis adalah bayi kurang matang, G6PD deficiency, ABO incompatibility, berat lahir kurang dari 2.5 kg, jangkitan dan banyak lagi. Namun kebanyakannya adalah disebabkan faktor fisiology bayi sendiri seperti ketidakmatangan hati. 

BAHAYA KE JAUNDIS?

Ya, bilirubin boleh meresap ke dalam saluran darah di otak dan boleh menyebabkan kecacatan otak yang kekal yang dinamakn kernicterus. Selain itu ianya boleh menyebabkan cacat pendengaran dan buta.

RAWATAN UNTUK JAUNDIS?

BREASTFEEDING. ya, susu ibu adalah rawatan terbaik untuk bayi kuning. namun, rawatan bagi kuning yang tinggi adalah rawatan lampu fototerapi (phototherapy). Fototerapi membantu menukar bilirubin kepada larutan yang lebih larut dan akan dikumuhkan melalui najis and urin. Dan semestinya ianya dibantu dengan penyusuan yang kerap.

TAHUKAH ANDA?

 FOTOTERAPI / PHOTOTHERAPY adalah rawatan yang selalunya dilakukan di hospital kini boleh dilakukan DIRUMAH?

Ya, team kami terdiri daripada doktor bertauliah, pembantu pegawai perubatan dan mereka yang berpengalaman dalam bahagian biomedical. Segala testimoni bolenh merujuk di dalam blog ini ataupun di ruangan FB kami.

Set lampu kami adalah diluluskan oleh KKM dan sama seperti set di hospital kerajaan. Kami akan tawarkan harga yang menarik, samada sewa lampu fototerapi secara harian ataupun pakej. Jika berminat boleh hubungi kami seperti dibawah. Servis kami meliputi kawasan sekitar seremban dan hampir seluruh negeri sembilan.


FARHAN
016.359.3594 
FB : fototerapi dirumah-senawang-
blog : fototerapisenawang.blogspot


Comments

Popular posts from this blog

KENALI WARNA NAJIS BABY

TSB/BACAAN KUNING

TSB DARI 235 TURUN KE 117